Bicyklovanie

Výživa cyklistu

poslednom desaťročí prehodnocuje stále viac ľudí svoje návyky a životný štýl. Preto stále viac ľudí začína oddychovať aktívne, začína športovať-behať, hrať tenis či jazdiť na bicykli. S tým úzko súvisí aj výživa. Postupne prehodnocujeme stravovacie návyky, chceme byť zdraví, štíhli a byť aktívny aj v pomerne vysokom veku. V tom prípade sa však nezaobídeme bez základných vedomostí o výžive.
Až potom bude naša cesta k zmene životného štýlu priamejšie a jednoduchšie.
Cukry, tuky, bielkoviny
Ľudské telo potrebuje pre svoju činnosť energiu, ktorá vzniká spaľovaním živín. Hlavným zdrojom energie sú cukry (sacharidy), ale na zabezpečenie dostatočného prívodu kalórií sa tiež podieľajú tuky av malej miere aj bielkoviny. V našom dennom jedálničku by malo byť približne:
12 až 15% bielkovín
25 až 30% tukov
55 až 60% cukrov (sacharidov)

S týmto pomerom možno v podstate plne súhlasiť aj cyklistike najmä výkonnostné. Rekreační športovci, ktorých záujmom je zníženie nadváhy, by mali prijímať menej ako 25% tukov a mali by jesť potraviny s vysokým obsahom železa, vápnika, horčíka, zinku a vitamínu B12.

U športovcov, ktorí konzumujú vysoko kalorickú stravu, môže podiel tukov predstavovať až 30% kalorického príjmu. Mali by však dbať na dostatočný prívod vitamínov skupiny B, af už v prirodzenom stave alebo vo fortifikované podobe. Je logické, že u výkonnostných športovcov, ak požadujeme 30% zastúpenie tukov v potrave, je nutné primerane upraviť zvyšné dve zložky. V tom prípade znižujeme prívod cukrov na 45%, čo by malo stačiť na obnovu hlavného svalového cukru (glykogénu). Bližšie súvislosti uvádzame v kapitole 9. Hladinu bielkovín už nemôžeme znižovať, vzhľadom k potrebnému obsahu takzvaných základných - nevyhnutných - esenciálnych aminokyselín. Pochopiteľne pri relatívne nižším bielkovinové príjmu musíme konzumovať prevažne biologicky plnohodnotné bielkoviny, ktoré majú zastúpené celé spektrum základných aminokyselín. Za biologicky plnohodnotné považujeme mlieko, mäso a vajcia.

V súvislosti s výkonnostný cyklistikou sa uvažuje o kladnom vplyve-prínosu potravy s vysokým obsahom tukov. Tieto názory vychádzajú z poznania, že pri vytrvalostné záťaži sa zvyšuje hladina mastných kyselín v krvi a tým sa šetrí veľmi cenný svalový glykogén (cukor) pri výkone.

V súvislosti sa jednotlivými zložkami v potrave je zrejmé, že len málokto sa bude pri kúpe potravín zaujímať o zastúpenie jednotlivých živín, napriek tomu, že teraz už takmer všetky potraviny tieto údaje obsahujú. Obsahujú tiež, ako sa zmienime ďalej, údaj o energetickej-kalorickej hodnote. Sú skupiny obyvateľov, ktoré tieto údaje zaujímajú a to sú ľudia, ktorí by chceli schudnúť a tiež diabetici. Športovci všeobecne (snáď s výnimkou kulturistov) sa príliš o tieto údaje nezaujímajú.


Komentáře k článku.

Úver na cokolvek

Vytvořenou službou WEP.sk - Vlastní blog z vlastního PC. Mapa stránok