Bicyklovanie

Úvod, Anatómia a rám bicykla

Jazda na bicykli je zábava. Čím lepší je technický stav bicykla, tým väčší je pôžitok z jazdy a bicykle fungujú lepšie. Bicykel je mechanickým predĺžením nášho tela. Zvyčajne cítime, kedy bicykel potrebuje našu pozornosť - brzdy mäknú a výmena prevodov trvá dlhšie. Ak počujeme čudné zvuky - možno sa zadrela voľnobežka alebo reťaz sa zachytáva za vodítko prehadzovača. Ak robíme údržbu svojho bicykla pravidelne, tieto problémy sa nám vyskytnú iba zriedka. Robiť údržbu bicykla sa naučíme ľahko. Kto je mechanik-začiatočník, začína s jednoduchými úlohami, ako je kontrola nahustenia pneumatík, ľahké mazanie, nastavenie ovládajúcich laniek, brzdových klátikov, sedadla, riadidiel a polôh ovládajúcich páčiek. Neskôr prejdeme k zložitejším úlohám,ako je údržba ložísk a prehadzovača. Zdokonalíme sa rýchlo a porucha nám zriedkakedy bude robiť problémy. Pravda, taká práca, ako je oprava a vyrovnávanie rámu, si vyžaduje väčšie skúsenosti a špeciálne vybavenie a najlepšie ju možno urobiť v špecializovanej dielni (opravovni). Väčšinu údržby bicykla si však môžeme urobiť sami. Udržiavanie nášho bicykla vo výbornom stave sa nám iste vyplatí a prispeje k ešte väčšej radosti z jazdy.

Anatómia bicykla

Špecializácia v používaní bicyklov viedla k rozšíreniu typov bicyklov. V podstate sú však všetky bicykle rovnaké, i keď sa ich časti líšia dizajnom, hmotnosťou, účelnosťou a spôsobom použitia. Bicykel sa skladá z rámu, kolies, prehadzovačov, bŕzd, predstavca, riadidiel a sedadla. Rámy vždy obsahujú meno výrobcu, ostatné diely obyčajne dodávajú rôzni výrobcovia. Presný súpis dielov bicykla sa nazýva špecifikácia. Ak sa sami oboznámime s názvoslovím bicykla, oveľa ľahšie sa potom budeme môcť riadiť pokynmi na opravu

Rám bicykla

Rám bicykla sa skladá z viacerých súvisiacich častí. Ich rôzne vzájomné zloženie vytvára veľmi odlišné vlastnosti a úroveň výkonnosti bicykla. Hoci moderné materiály a technológie pomáhajú pri tvorbe nových rámov, konečný návrh na vypracovanie a stavbu bicykla vychádza z vlastných skúseností a inštinktov zostavovateľa rámu. Rámy sa vyrábajú z ušľachtilých kovov, ako napríklad legovaná oceľ, hliník, titán, alebo z kompozície štrukturálnych vlákien, ako sú napríklad karbónové vlákna alebo množstvo iných, s tmeliacim alebo plastickým spojivom.

Geometria rámu

Rámy horských bicyklov sú určené na jazdu i mimo cesty a pre silné namáhanie. Pri geometrii (zahrňujúcej uhly rámu, dĺžky podpier, sklon a stopu) sa berie do úvahy predpokladané používanie a stabilita. Rámy cestných bicyklov sa vyznačujú strmejšou geometriou, aby ich bolo možné citlivejšie ovládať.

Dĺžka podpier sedadla

Podpery sedadla horských bicyklov merajú 16 až 18 a pol palca, tj. 41,2-47,0 cm. Dlhšie podpery prispievajú k stabilite. Pri pretekárskych bicykloch merajú od 40 cm do 42 cm. To umožňuje ich pohotovejšie ovládanie, ale neostáva dosť priestoru pre blatníky a široké plášte. Turistické bicykle majú podpery sedadla dlhé, aby sa hmotnosť nákladu zadného nosiča rozložila nad zadnou osou kolesa a aby sa zabránilo poraneniu päty cyklistu.

Rúra sedadla

Aby bolo možné znížiť výšku sedadla pre jednoduchšiu jazdu v ťažkom teréne a pri jazde z prudších svahov, je rúra sedadla horského bicykla o 3 až 5 palcov (7,6 -12,7 cm) kratšia od porovnateľného rámu cestného bicykla pre rovnakého jazdca.

Rúry rámu

Rúry rámu bicykla sa vyrábajú v mnohých rozličných stupňoch akosti a hmotnosti a na svetovom trhu sa predávajú v zostavách podľa špecifikácie typu bicykla. Tvorcovia rámov často kombinujú rôzne typy rúr, aby vytvorili rámy dokonale prispôsobené hmotnosti a štýlu jazdy jednotlivých cyklistov.


Technika spájania

Moderné zliatiny ocele sú všestranné, a buď sa zvárajú v ochrannej atmosfére strojovo, alebo sa spájajú tvrdou spájkou (postup spájania rúrok s použitím neželezných zliatin, ako je napríklad mosadz, ktorá má nižší bod tavenia ako kovy, ktoré sa musia zvárať). Hliník sa môže tiež zvárať v ochrannej atmosfére alebo lepiť. Najkvalitnejšie rámy sa ešte stále zvárajú ručne.

Rázvor bicykla

Rázvor bicykla je na bicyklovom ráme vzdialenosť medzi osami kolies alebo miestami, kde sa plášte dotýkajú zeme. Horské bicykle, aby dosiahli väčšiu stabilitu, majú dlhší rázvor ako bicykle cestné. Krátky rázvor a strmšia geometria umožňuje cestným bicyklom rýchlejšiu reakciu pri riadení.

Nepraskne rám?

Kov sa láme buď v dôsledku nárazu, ktorý je ako jeho pevnosť, alebo následkom únavy z opakovaných menších namáhaní. Oceľ a titán majú stanovené hranice únavy materiálu a nezlomia sa, kým zaťaženie neprekročí tieto hranice. Hliník nemá stanovené svoje hranice únavy, preto každý účinok zaťaženia spôsobuje oslabenie až prípadnú poruchu materiálu. Konštruktéri hliníkových rámov sú si vedomí tejto skutočnosti, a preto stavajú rámy z hľadiska dlhodobej bezpečnosti dostatočne pevnostne predimenzované. Aj často používaný oceľový alebo titánový rám zostáva takmer taký dobrý ako nový, ale hliníkový rám nie. Životnosť hliníkového rámuje tri až päť rokov. Oceľové rámy, ak bicykel utrpel nejakú haváriu, sa dajú vyrovnať. Kompozitné rámy sú ešte vždy príliš nové, než aby sa dala posúdiť ich dlhodobá trvanlivosť, avšak rovnako ako pri rámoch z hliníka kumulované namáhanie môže spôsobiť prípadné prasknutie alebo zlomenie.

Predná vidlica

Predná vidlica musí byť maximálne pevná, aby vydržala mimoriadnu záťaž a série nárazov v nerovnom teréne. Momentálne sa stále viac používa odpruženie, vstavané do vidlice, aby mal jazdec väčší komfort a lepšie ovládanie riadenia. Na vidlicu cestných bicyklov pôsobia menšie nárazy a môže preto byť podstatne ľahšia.




Komentáře k článku.

Úver na cokolvek

Vytvořenou službou WEP.sk - Vlastní blog z vlastního PC. Mapa stránok